English العربیه
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷
اهمیت بسته بندی در صنعت نوشیدنی
اهمیت بسته‎بندی در صنعت نوشیدنی

 

 

ممکن است از خودتان بپرسید چرا بسته‎بندی در صنعت نوشیدنی مهم است؟

بسته‎بندی نقش مهمی در تصمیم‎گیری مشتریان بازی می‎کند. یکی از مدیران سابق شرکت کوکاکولا یک بار گفته بود: «بسته‎بندی از بزرگترین محرک‎های افزایش فروش در سراسر جهان است.» اما قرار گرفتن در قفسه‎ی فروشگاه‎ها و چشم مشتریان را گرفتن در این دوره و زمانه‎ی انتخاب‎های بی‎نهایت کارساده‎ای نیست و نوعی چالش محسوب می‎شود. جذاب و چشم‌گیر بودن برای مشتری فقط یک جنبه است که هنگام تصمیم‎گیری در مورد بسته‎بندی باید آن را لحاظ کنید. بسته‎بندی فراتر از ظاهر محصول نیاز به انجام چندین نقش دارد. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر برخی از اصلی‎ترین نقش‎ها و عملکردهای بسته‎بندی مانند: حفاظت، عرضه مناسب به بازار، استفاده آسان و راحت و انتقال اطلاعات.

مهم‎ترین نقشی که بسته‎بندی باید پوشش دهد حفاظت از محصول است. در زمینه نوشیدنی با این مقوله روبه‎رو هستیم که لازم است تا محصول از نشت یا آلودگی در زمان انبار کردن و عرضه محافظت شود. علاوه بر این بسیاری از محصولات نیاز به حفاظت در برابر ورود اکسیژن، قرار گرفتن در معرض نور، از دست دادن گاز کربن‎دی‎اکسید و جابجایی اجزای مواد بسته‎بندی دارند، تمام این موارد می‎تواند طعم و کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار دهد. این موارد زمانی اهمیت بیشتری می‎یابند که یک محصول دنبال ماده‎ای باشد که بتواند در تمام طول عمرش جسمیت و شکل خود را حفظ کند.

بسته‎بندی همچنین باید محصول را به خوبی معرفی کرده و مصرف‎کننده را به سمت خود جذب کند و او را نسبت به مصرف محصول مفتخر کند. طراحی بسته‎بندی باید با چیزی متعلق به محصول ارتباط داشته باشد و اثری از آن نام تجاری را در ذهن مصرف‎کننده حک کند. برخی از انواع بسته‎بندی مانند بطری‎های گردن باریک ماءالشعیر به راحتی قابل شناسا‎یی‎اند.

یک نوشیدنی برای در طول راه و در ماشین بودن خریده‎اید و برای نگهدارنده‎ی فنجانتان زیادی بزرگ است؟ راحتی مصرف‎کننده نکته‎ای کلیدی در بسته‎بندی نوشیدنی است. بسته‎بندی باید خرید، حمل و استفاده محصول را آسان کند. بسته‎بندی باید به راحتی با یک دست نگه داشته شود و به سادگی در یخچال و قفسه‎های آشپزخانه جا شود.

نکته‎ی پایانی آنکه بسته‎بندی باید اطلاعات لازم را به مصرف‎کننده مخابره کند. این اطلاعات می‎تواند شامل محتوای تغذیه‎ای، ترکیبات و مکان و زمان ساخت محصول باشد. بسته‎بندی همچنین می‎تواند برای انتقال اطلاعات مربوط به تبلیغات، گرافیک تعطیلات ویژه، نحوه استفاده از محصول و موارد دیگر مورد استفاه قرار گیرد.

تمام موارد ذکرشده باید در بسته‎بندی محصولات نوشیدنی مدنظر قرار گیرند، یک نوشیدنی تنها در قفسه‎های کوچک و بزرگ فروخته نمی‎شود بلکه بسته‏‎بندی آن باید به شکلی باشد که از محصول محافظت کند و تجربه‎ی دلپذیری را برای مصرف‎کننده رقم بزند.

منبع: https://www.bevindustry.com