English العربیه
دی ۰۱, ۱۳۹۷
درخشش بازار ماءالشعیر با نگاهی به افق ۲۰۲۴
درخشش بازار ماءالشعیر با نگاهی به افق 2024

 

بازار جهانی ماءالشعیر در سال ۲۰۱۶ ارزشی بیش از ۱۳ میلیارد دلار داشت و شواهد از نرخ رشد سالیانه مرکب (CAGR) بیش از ۵/۷ درصد تا ۲۰۲۴ خبر می‎دهند. تغییر الگوهای مصرف به همراه اقبال روزافزون نوشیدنی‎های غیرالکلی علل اصلی افزایش این تقاضا هستند. علاوه بر این بالارفتن سطح آگاهی از سلامت و تاکید بر جنبه‎های پرخطر مصرف الکل همراه با تغییر سبک زندگی باعث رشد بیشتر این صنعت شده‎ است. تولیدکنندگان نوشیدنی‎های الکلی برای غلبه بر چالش‎های اجتماعی و فرهنگی چون ممنوعیت مصرف الکل در کشورهای اسلامی به راهکارهایی چون معرفی و راه‎اندازی ماءالشعیر بدون الکل در این کشورها روی آورده‎اند. محبوبیت روزافزون این نوشیدنی‎ها در خاورمیانه فرصت‎های سودآوری مناسبی را پیش روی تولیدکنندگان این صنعت قرار داده است. افزایش تعداد کارخانه‎هایی که حالا ماءالشعیر بدون الکل را به بازار عرضه می‎کنند می‎تواند سبب به چنگ آوردن بازار مصرف پنهان و ناشناخته‎ای شود. سخت‎تر شدن قوانین مربوط به محدودیت سنی مصرف نوشیدنی‎های الکلی نیز سبب شده نوشیدنی‎های غیرالکلی هرروزه در میان نوجوانان محبوب‎تر شوند. علاوه بر این بخشی از مصرف‎کنندگان مانند رانندگان تاکسی و زنان باردار به طور عمده ازمصرف نوشیدنی‎های الکلی منع شده‎اند و این عوامل به گسترش تقاضای جایگزین‎های نوشیدنی‎های الکلی دامن زده‎اند.
کنشگران بازار در عرصه‎ی جهانی، ظرفیت‎های واحدهای تحقیق و توسعه را با هدف پیشبرد تکنیک‎های گسترش‎دهنده‎ی بازار نوشیدنی غیرالکلی به کار می‎گیرند. امکان سنجی تجاری و استفاده نهایی از محصول تمرکز اصلی این محققان است اما به‎هرحال نبود استانداردسازی در برچسب‎زنی محصول و محدودیت در محتوای الکلی ایننوشیدنی‎ها می‎تواند رشد این صنعت را محدود ‎کند.

بازار نوشیدنی غیرالکلی با توجه به محصول
بازار نوشیدنی‌‎ غیرالکلی بیش از ۵۰ درصد از سهم صنعت در سال ۲۰۱۶ را تشکیل داده است. افزایش آگاهی نسبت به ارزش سلامتی و گسترش رویه‎‎های غلبه بر عادات نامناسب نوشیدن همچنان اصلی‎ترین در گسترش بازار ماءالشعیر و سایر نوشیدنی‎های غیرالکلی‎اند. زیاد شدن کارزارهای تبلیغاتی در ارتباط با آزاد بودن مصرف انواع این نوشیدنی‎ها توسط گروه‎های مختلف از جمله زنان باردار و ورزشکاران توسعه‎ی این صنعت را سرعت بخشیده است.

بازار نوشیدنی غیرالکلی با توجه به ماده‎ی اولیه
انتظار می‎رود رازک به رشدی بالغ بر ۵/۶ درصد تا سال ۲۰۲۴ دست یابد. افزایش تقاضا برای مقدار مناسب طعم‎دهنده‎هایی که کف اضافی را برای افزایش چربی نوشیدنی حفظ می‎کنند، عامل اصلی در گسترش تقاضا برای رازک است. این ماده کمک می‎کند تا پروتئین‎های مازاد در شرایط غیرارگانیک را حذف کنید و به طور موثر به صورت یک نگهدارنده‎ی طبیعی عمل می‎کند. رازک شامل اسیدها و روغن‎هایی است که در ارائه تلخی و عطر مناسب به محصول نهایی کمک می کند.
آنزیم‎ها بیش از ۵۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ ارزش‎گذاری شده‎اند. این ماده یک جزء مهم در تولید ماءالشعیر برای ارائه فرمولاسیون بهتر نشاسته و بهبود فرآیند تغییر شکر قابل تخمیر است. موج به کارگیری آنزیم عالی به دلیل اجرای بهتر تخمیر و تولید نوشیدنی‎ای با کیفیت بالاتر، از تقاضای روبه‎گسترش آنزیم‎ در بازار نوشیدنی‎های غیر الکلی حمایت می‎کند.

بازار نوشیدنی غیرالکلی با توجه کانال‎های فروش
سوپرمارکت‎ها قفسه‎ها و فضاهای ویژه‎ای را برای بخش نوشیدنی‎های غیر الکلی ایجاد کرده‏اند. به نظر می‎رسد دسترسی بالا و راحت به همراه تخفیف‎های تبلیغاتی هرروزه سبب افزایش تقاضا شود. انتظار می‎رود که رستوران‎ها از نظر درآمد بیش از ۵/۷ درصد رشد کنند. هزینه‎های مصرفی بالای مشتریان در رستوران‎ها به رشد این صنعت کمک خواهد کرد. این بخش در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد از سهم صنعت در سال ۲۰۱۶ را تشکیل می‎دهد.

بازار نوشیدنی غیرالکلی با توجه به منطقه‎ی جغرافیایی
بازار نوشیدنی غیرالکلی در اروپا بیش از ۳۰ درصد از سهم این صنعت در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده است. افزایش فعالیت‎های تبلیغاتی تجاری از جمله آگهی‎ها باعث افزایش حجم بازار شده است. تبلیغات، شناساندن و راه‎اندازی محصول جدید موجب افزایش تقاضا برای این نوع از محصولات در کشورهای اروپایی شده است. آلمان، فرانسه و سوئد از جمله مهمترین توزیع‎کنندگان در منطقه هستند.
بازار نوشیدنی غیرالکلی در منطقه‎ی آسیا – اقیانوسیه‎ در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵/۱ میلیارد دلار ارزش داشت. رشد اقتصادی قوی همراه با افزایش قدرت خرید طبقه‎ی متوسط به عنوان اصلی‎ترین عوامل اقبال یافتن این صنعت در چنین منطقه‎ای شناخته می‎شوند. کشورهای اصلی که به طور عمده به رشد منطقه‎ای این صنعت کمک می‎کنند عبارتند از: چین، هند، ژاپن و کره جنوبی.

بازار نوشیدنی غیرالکلی با توجه به تکنولوژی:

فناوری الکل زدایی (Dealcoholisation) بیش از ۸۰ درصد از سهم این صنعت را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده است. حذف قابل اعتماد و یکباره‎ی الکل، استفاده از یک مکانیسم موثر زدودن در دما و فشار پایین، مزیت‎های اصلی ارائه‎شده توسط این تکنولوژی هستند. با تنظیم دمای مجاری درونی محصول قبل از انتقال به ستون‎ها بازده زدودن الکل افزایش یافته است. علاوه بر این، محدود کردن نیاز به بازچرخانی هزینه‎های عملیاتی تولید را بسیار کاهش می‎دهد و این امر به پذیرش تکنولوژی در تولید ماءالشعیر کمک کرده است. فناوری تخمیر محصور‎شده رشد بیش از ۶ درصد را تا سال ۲۰۲۴ نشان می‎دهد. مزایایی از قبیل محصور کردن اتوماتیک در تولید اتانول، اعمال محدودیت بر فعالیت اضافی مخمر با اضافه کردن نژاد کنترل‎کننده و ارتباط با زمان و دما در مجرای تولید سبب گسترش و پیشروی روند تقاضا در این عرصه شده است.

سهم بازار رقابتی
بازار نوشیدنی‎های غیرالکلی اساسا رقابتی است. شرکت های اصلی کلیدی عبارتند از: هاینکین (Heineken)، بیگ‎دراپ (BigDrop)، انهایزربوش اینبیف (Anheuser-BuschInBev) و کرومباخر (KrombacherBrauerei). انتظار می‏رود افزایش میزان ادغام و خرید همراه با سرمایه‎گذاری‎های مشترک به بهبود محصول و تقویت حضور جهانی منجر شوند. دیگر بازیکنان برجسته‎ی این صنعت عبارتند از: کارلزبرگ (Carlsberg) ، آرپانوش و بهنوش ایران.
انتظار می‎رود افزایش تقاضا برای محصولات غیر الکلی در خاورمیانه و چندین کشور مسلمان به عنوان جایگزینی برای منع مصرف الکل در این کشورها موجب گسترش روزافزون این صنعت شود. قوانین مربوط به نشانه‎گذاری این محصولات با برچسب حلال عامل حفظ‎شده توسط کنشگران این صنعت برای جلوگیری از نقض قوانین منطقه‎ای است. کنشگران مختلف این صنعت در حال گسترش پروژه‎های تحقیق و توسعه برای بهبود محتوا هستند تا بتوانند بدون هیچ محدودیت قانونی و اجتماعی محصول خود را به فروش برسانند. پیش‎بینی شده است که بازاریابی سرتاسری و برندینگ این محصول نیز مانند بسیاری از جنبه‎های دیگر تولید و فروشش مسیر مترقی و روبه‎آینده‎ای را طی کند.
منبع: Global Market Insights