English العربیه
مسئولیت های اجتماعی

ایستک و CSR

روابط‌عمومی: زمانی تصور بر این بود که موسسات صرفاً در برابر سهام داران و کارکنان مسئول‌ هستند اما با افزایش جمعیت، محدودیت منابع و اهمیت روزافزون رقابت‌های بین‌المللی در عرصه اقتصادی، رویکردهای جدیدی در زمینه مدیریت شکل گرفت که مسئولیت‌پذیری اجتماعی را می‌توان جزو نتایج این تحولات برشمرد. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، مفهومی است که در چند دهه اخیر، توجهات جهانی بسیاری را به خود جلب کرده و رزونانس جدیدی را در اقتصاد جهانی به وجود آورده است. مفهومی که برای اولین بار توسط دو پروفسور دانشگاه هاروارد، «برل» و «مینس» در سال ۱۹۳۰ مطرح شد و توجه بخش آکادمیک، پژوهشگران، ان‌جی‌اوها و شرکت‌های غیردولتی و دولت را به خود جلب کرد و به عنوان یکی از ابعاد مهم فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌ها، درآمده است.

از سوی دیگر  افزایش جهانی شدن تجارت، بالا رفتن اهمیت استراتژیک روابط ذینفعان و رشد مدیریت تصویر شرکت، سه عامل کلیدی و محرک اصلی در افزایش اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌هاست. روی هم رفته در شرکت‌ها و سازمان های بزرگ CSR به طور معمول رهیافتی کمابیش رسمی و ساختارمند از کار در می‌آید. خط مشی‌هایCSR به صورت آیین‌نامه های رفتار کارکنان یا عرضه کنندگان در می‌آیند؛ به طور معمول کمیته ها و مدیرانی مسئولیت انجام دادن CSR را بر عهده می‌گیرند و بسیاری از سازمان های بزرگ درگیر در انجام CSR نتایج کارشان را به صورت گزارش‌های سالانه به گونه‌ای متعهدانه مستند می‌کنند. در چنین گزارش‌هایی، سازمان‌ها احساس مسئولیت‌شان را درباره میزان درستی تامین منافع و انتظارات جامعه‌شان نشان می‌دهند. این نکته رو هم باید در نظر داشت که هر موسسه اقتصادی در صورتی موفق است که تقاضای اجتماعی از آن حمایت کند.

در این میان یکی از افتخارات گروه شرکت‌های تولید کننده محصولات ایستک، عملیاتی کردن شاخص مسئولیت اجتماعی شرکت یا همان(CSR (Corporate Social Responsibility است. در این راستا، برخلاف سیاست  راهبردی بسیاری از بنگاه های اقتصادی که بر «حداکثرسازی سود» استوار است، مجموعه ایستک ضمن تکیه بر ارزش های انسانی-اسلامی، اخلاق‌مداری در کسب‌وکار را با هدف حداکثرسازی رضایت همگانی مد نظر قرار داده است و این اقدام را تا مرحله کسب و حفظ رتبه محبوب‌ترین شرکت ایرانی برای مشتریان، جامعه، کارکنان و شرکای تجاری ادامه خواهد داد.

شایان ذکر است که در سال‌های اخیر، برند ایستک بر تارک بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی عام‌المنفعه در استان و شهرهای مختلف ایران درخشیده است که تعدادی از آنها در برخی از استان‌های کشور به شرح زیر گزارش می‌شود:

استان گیلان:

_ کمک به مدرسه‌سازی و ساخت مسجد روستای «بهدان»

_کمک به دهیاری «دره‌پشت» برای آبادانی جاده روستا، کمک به مدرسه روستا

_کمک به هموطنان عزیزمان در روستاهای استان گیلان در ماه مبارک رمضان

_ بر پایی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مسجد یگان‌های حفاظت رشت یگان حفاظت جنگل‌های رشت، منابع طبیعی رشت و ماهیانه کمک به خانه شبانه‌روزی کودکان ترنم امید رشت.

_ماهیانه واریز نقدی به حساب ١٢٠٠ نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) ماهیانه واریز نقدی به حساب ٨٠٠ نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی رشت.

_تقسیم و تقدیم سبد کالا بین خانواده‌های نیازمند هر ماه توسط مدیر عامل محترم اداره زکات رشت و با همیاری پرسنل محترم شرکت

_کمک به ساخت مدرسه و مسجد فاطمیه ملاسرا رشت

_کمک به ساخت مسجد فشتال توابع سیاهکل لاهیجان

_کمک به ساخت مسجد و مدرسه لاکان شهر

_کمک به هزاران نفر توابع روستاهای رشت در ماه مبارک رمضان

_کمک به مرکز پرورشگاه شیرخوارگاه رشت

_ توزیع وجه نقد، لباس و خواربار در پرورشگاه مژدهی به٤٠٠ نفر رشت

_کمک به پرورشگاه مژدهی واقع در روستای «کرکان» بندر انزلی.

استان کردستان:

_حمایت از برگزاری سمینارهای فرهنگی- هنری متعدد در  استان کردستان

شهر مریوان:

_ساخت درمانگاه شبانه‌روزی

_ ساخت یک باب مسجد صالح‎الدین ایوبی در بلوار معلم

_احداث و راه‌اندازی تنها مرکز دیالیز

_ اسپانسری همایش بزرگ پیاده‎روی خانوادگی در مریوان

_بازسازی حسینیه و کمک به هیئت‌های عزاداری حضرت  اباعبدالله الحسین (ع)

_ساخت مجتمع تفریحی- فرهنگی

_ساخت ۶ باب مدرسه

_ اقدام به ساخت آموزشگاه علمی کاربردی

استان خراسان‌رضوی:

_ساخت زائر سرا در مشهد مقدس

 استان کرمانشاه:

_ساخت ۲ باب مسجد در روستاهای زلزله‌زده تایشه‎ای و تپه‎ماران

_ ارسال ۷ تریلی مشتمل بر ۱۲۶ هزار بطری از نوشیدنی‌های برند ایستک در همان روزهای اول به مناطق زلزله‌زده

_ اهدای ۳۰۰ کانکس مسکونی به هموطنان زلزله‌زده

_اهدای ۵۰ کانکس سرویس بهداشتی به هموطنان زلزله‌زده

 سایر:                                                        

_حمایت معنوی و مالی بالغ بر ۲هزار نفر از ایتام ساکن در مریوان، سرو آباد، سنندج و رشت

_کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد

با این حال انجام حمايت‌هاي مالي از خانواده‌هاي نيازمند، ارائه خدمات سلامت، بهداشت و درمان، حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست و بد سرپرست، كارآفريني و ارائه راه كارهاي شغلي جهت توانمندسازي خانواده‌هاي تحت پوشش، فعاليت‌هاي فرهنگي و انجام مطالعات علمي و پژوهشي در جهت رفع و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، بهبودکیفیت زندگی اجتماعی و ارتقای شرایط رفاهی جامعه، بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی است که شرکت ایستک در برنامه خود تدوین کرده است.