English العربیه
تیر ۲۲, ۱۳۹۸
از سیر تا پیاز نوشیدنی های انرژی زا
نوشیدنی‎های انرژی‎زا، از سیر تا پیاز

 

در زمان‎های مختلف همه‎ی ما به یک منبع افزایش‎دهنده‎ی انرژی برای ادامه دادن روز نیاز داریم. گاهی این منبع انرژی یک فنجان قهوه در زمان نهار، یک شات اسپرسو در ساعت سه بعد از ظهر و یا یک نوشیدنی انرژی‎زای خوب در اواسط عصر است. همه‎ی ما منابع انرژی‎بخش موردعلاقه‎ی خود را داریم که روی آن‎ها حساب باز می‎کنیم.

نوشیدنی‎های انرژی‎زا چه هستند؟

در حالیکه قهوه محبوب‎ترین نوشیدنی است (۵۴ درصد از آمریکایی‎ها هر روز قهوه می‎نوشند) نوشیدنی‎های انرژی زا  تقریبا دومین نوشیدنی محبوبند. این تقویت‎کننده‎های قدرتمند انرژی به طور کلی حاوی کافئین، تائورین، گاران، ویتامین B و … هستند و از  این طریق  شما را در گذراندن روزتان یاری کنند.

ده پانزده سال پیش نوشیدنی‎های انرژی‎زا به ندرت در قفسه‎های فروشگاه‎ها دیده می‎شدند اما امروزه این نوشیدنی‎ها یک صنعت چند میلیارد دلاری را تشکیل می‎دهند. مارک‎های مختلف نوشیدنی‎های انرژی‎زا انواع مختلف طعم‎ها و تقویت‎کننده‎ها را عرضه کرده و به هواداران این نوع از نوشیدنی طیف وسیعی از انتخاب‎ها را ارائه میدهند.

نوشیدنی‎های انرژی‎زا نوشیدنی‎هایی بسته‎بندی شده‎ای هستند که برای افزایش میزان انرژی شما طراحی شده‎اند.  عموما این نوشیدنی‎ها حاوی مقادیر خوبی از کافئین هستند؛ همان ماده‎ای که به قهوه آن اثر جادویی را می‎بخشد. همچنین ترکیبی از مواد دیگر مثل تائورین و انواع ویتامین ب نیز در این نوشیدنی‎‎ها به چشم می‏خورد.

اغلب نوشیدنی‎های انرژی‎زا مانند یک راه آسان و سریع برای رسیدن به قدرت بیشتر و انرژی بالاتر طراحی شده‎اند. آن‎ها برای انواع مختلفی از درخواست‎ها مانند  گذراندن یک روز سخت کاری و یا درس خواندن برای امتحان نهایی مناسبند. فارغ از دلیل شما برای تمایلتان به این نوشیدنی‎ها خوب است همیشه دنبال نوشیدنی انرژی‎زای خوبی باشید که ترکیبات مضر را در خود پنهان نکرده باشد.

فواید نوشیدنی‎های انرژی‎زا:

اصلی‎ترین مزیت این نوشیدنی‎ها بسیار واضح است: انرژی. نوشیدنی‎های انرژی‏زا طراحی شده‎اند تا به شما انرژی لازم را برای به انجام رسانیدن وظایف روزانه‎تان کمک کنند یا اگر خوب نخوابیده‎اید کمکتان کنند که بیدار و هوشیار بمانید.

چه کسانی می‎توانند از نوشیدنی‎های انرژی‎زا استفاده کنند؟

همه‎ی گروه‏‎های مختلف مردم اعم از دانش‎آموزان، کارگران و کارمندان نوشیدنی‎های انرژی‎زا را می‎نوشند. گروه‎های مختلف می‎توانند از فوایدی این نوشیدنی‎های خوشمزه بهره‎مند شوند، فوایدی بیشتر از یک «من را بیدار کن» ساده که اغلب مردم در پی آنند. گروه‎هایی که نام برده می‎شوند افرادی هستند که می‎توانند از خواص و مزایای نوشیدنی‎های انرژی‎زا بهره‎مند‎ شوند:

محصلان: با وقت گذراندن در محوطه‎ی یک دانشکده می‎توانید قوطی‎های ردبول را در این طرف و آن طرف ببینید.  نوشیدنی‎های انرژی‎زا می‎توانند به محصلان کمک کنند تا از طریق افزایش انرژی و تمرکز ذهنی از پس درخواست‎های سختگیرانه و دشوار تحصیل بربیانند.  نوشیدنی‎های انرژی‎زا اغلب اولین انتخاب محصلان هستند زیرا مانند قهوه نیازی به صرف زمان برای آماده‎سازی ندارند. به سادگی می‎توان همیشه آن‎ها را در دسترس داشت و در مواقع لزوم نوشید.

کارگران: فارغ از شغلی که شما دارید روزهایی هستند که ممکن است گذراندنشان برای شما دشوار باشد. ممکن است شب قبل خوب نخوابیده باشید یا کار زیاد و زمان اندک داشته باشید. شاید هم در کمال تاسف شغل خود را دوست ندارید دلیل هر چه که باشد یک نوشیدنی انرژی‎زای قوی می‎تواند شما را به مسیر بازگرداند و کمکتان کند تا روز کاری خود را پشت سر بگذارید.

ورزشکاران: بدن ورزشکاران  به دلیل سوخت و ساز بالا به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد. نوشیدنی‎های انرژی‎زا یک منبع خوب سوختند. به همین سادگی! نوشیدنی‎های انرژی‎زای خوب نه تنها حاوی کافیین‎اند که به خودی خود می‎تواند عملکرد ورزشکاران را بهبود بخشد بلکه شامل سوخت‎های دیگر ورزشی مانند ویتامین ب ۱۲ و تائورین نیز هستند. علاوه بر این موارد این نوشیدنی‎ها حاوی مقدار مناسبی کربوهیدارت در قالب شکر هستند. کربوهیدرات‎ها به‎عنوان سوخت کوتاه مدت بسیار مناسب هستند و برای ورزشکاران و علاقه‎مندان به فعالیت‎های ورزشی خواص زیادی را به ارمغان می‎آورند.

بدن‎سازان: بدن‎سازان و وزنه‎برداران می‎توانند از نوشیدنی‎های انرژی‎زا بهره‎مند شوند و حتی نوشیدنی‎هایی هستند که به‎طور‎خاص برای این افراد طراحی شده‎اند. تحقیقات نشان داده‎اند که کافئین در بهبود عملکرد ورزشکاران، افزایش متابولیسم و بلند کردن وزنه‎های سنگین‎تر موثر است. علاوه بر موارد ذکر شده جذب سریع کربوهیدرات‎ها منبع خوبی از سوخت را برای انجام فعالیت‎ها و تمرین‎های شما فراهم می‎کند.

مردمان نه‎چندان سحرخیز: صبح زود بیدار شدن برای عده‎ای لذت‎بخش است و برای گروهی دیگر عذابی الیم. اگر صبح زود بیدار شدن برای شما سخت است به نظر می‎آید شما به مقداری کافئین بلافاصله بعد از بیدار شدن و قبل از شروع روزتان نیاز دارید. به همین منظور قهوه و نوشیدنی‎های انرژی‎زا برای شما عالی هستند.

از عوارض جانبی چه خبر؟

مردم اغلب سوال می‎کنند آیا نوشیدنی‎های انرژی‎زا بدند؟ پاسخ به این سوال این است: نه، مگر تا زمانی که در مصرف افراط کنید.

درست مانند قهوه، نوشیدنی‎های انرژی می توانند در صورت مصرف بیش از حد اثرات منفی‎ای در پی داشته باشند. می‎توانند باعث عادت شوند، به این معنی که شما به تاثیرات آن‎ها (مانند قهوه) معتاد می‎شوید. اگرچه که شما دوره‎ی ترک جدی‎ای مانند اعتیاد به مواد را پشت سر نمی‎گذارید اما ممکن است روزهایی که نوشیدنی انرژی‎زا مصرف نمی‎کنید به نظر بی‎انگیزه و کسل بیایید.

بعضی دیگر از عوارض جانبی عبارتند از:

اختلال خواب: سعی کنید در ساعات پایانی روز نوشیدنی انرژی‎زا مصرف نکنید.

سردرد: عده‎ای از مردم ممکن است به خاطر عدم دریافت کافئین دچار سردرد شوند.

افزایش اضطراب: برای گروهی از افراد مصرف کافئین و نوشیدنی‎های انرژی‎زا باعث تجربه‎ی اضطراب و تنش می‎شود.

کم‎آّبی: کافئین آب بدن را کم می‎کند. بنابراین مطمئن شوید که به میزان کافی آب مصرف می‎کنید.

فشار خون بالا: برای کسانی که فشار خون بالا دارند کافئین می‎تواند سبب افزایش هر چه بیشتر فشار خون شود.

دیابت نوع دوم: نوشیدمی‎های انرژی‎زا قند بالایی دارند و مصرف طولانی مدت آن‎ها  می‎تواند باعث دیابت نوع دوم شود.

سایر عوارض جانبی نیز ممکن است رخ دهد. اگر مشکلات  قلبی دارید، نباید نوشیدنی‎های انرژی‎زا مصرف کنید. اگر شما زیر ۱۸ سال هستید نیز از مصرف نوشیدنی های انرژی‎زا  پرهیز کنید.بخش بزرگی از این عوارض جانبی تنها زمانی دیده می‎شوند  که شاهد مصرف بیش از حد باشیم. اگر شما گهگاهی یک نوشیدنی انرژی ‎زا  و یا حتی یک عدد در روز مصرف می‎کنید، احتمالا شاهد هیچ تاثیر منفی نخواهید بود اما هنگامی که شما  در روز دو تا سه عدد و بیشتر انرژی‎زا  مصرف کنید خطرات نوشیدنی‎های انرژی می‎تواند به واقعیت تبدیل شود. اگر  با عوارض جانبی خاصی روبه‏رو شدید ، مصرف نوشیدنی‎زای انرژی خاص را متوقف کنید و سعی کنید آن را کاملا قطع کنید. در عوض، یک مارک نوشیدنی انرژی‎زای متفاوت را امتحان کنید و ببینید آیا شرایط تغییر می‎کند.

چگونگی مصرف نوشیدنی‎های انرژی‎زا:

نوشیدنی‎های انرژی‎زا به صراحت برای زمانی در نظر گرفته شده‎اند که شما نیاز به افزایش انرژی دارید. به یاد داشته باشید اگر خسته و خواب‎آلود هستید هیچ چیز جایگزین خواب واقعی نمی‎شود. عاقلانه است که این نوشیدنی را با معده‎ی خالی مصرف نکنید چرا که در بعضی افراد سبب ناراحتی معده می‎شود. برای یادآوری گفته می‎شود که هر چه که صاحب مقادیر زیادی کافئین است نباید در اواخر روز مصرف شود چرا که باعث اختلال خواب می‎شود. اگرچه که مصرف یک یا دو نوشیدنی انرژی‎زا باعث مشکل خاصی نمی‎شود اما مصرف بیش از حد کافئین و نوشیدنی‎های انرژی‎زا می‎تواند باعث عوارض جدی شود.

 نکات اساسی  در یافتن انرژی‎زای خوب:

مثل بسیاری از محصولات نوشیدنی‎های انرژی‎زا هم امروزه طیف متنوعی را شامل می‎شوند. در انتخاب یک نوشیدنی انرژی‎زای خوب به عوامل زیر دقت کنید:

کافئین: کافئین ماده‎ی اصلی محرک در نوشیدنی‎های انرژی‎زاست. این ماده از محصولی به محصول دیگر متفاوت است. اما عموما بین ۲۰۰-۵۰ میلی‎گرم است. بهتر است میزان کافئین را بر روی محصول موردنظر چک کنید و آن را با میزان قابل‎تحمل خودتان مقایسه کنید. طبق گفته Caffeine Informer، ​​فنجان قهوه متوسط تقریبا ۱۶۰ میلیگرم کافئین دارد. بنابراین این مقدار مبنای یک مقایسه خوب برای شماست.

سایر مواد انرژی‎زا:  دیگر مواد تشکیل دهنده اغلب برای افزایش انرژی اضافه می شوند. این مواد شامل ویتامین ب، تائورین، گوارا، جینسنگ و … هستند. برچسب را بررسی کنید تا ببیند آیا این مواد موجودند یا خیر.

طعم: بدیهی است که شما می خواهید یک نوشیدنی مؤثر انرژی‎زا پیدا کنید که واقعاخوش‎طعم باشد، در غیر این صورت نمی خواهید آن را بنوشید! اگر شما یک نوشیدنی خریداری کرده‎اید که پیش از این هرگز امتحانش نکرده‎اید، خواندن نظرات مردم درباره‎ی این نوشیدنی آگاهی از مزه و طعم آن فکر خوبی است.

کیفیت مارک : همه مارک‎های نوشیدنی انرژی‎زا ایجاد با کیفیت یکسان تولید نمی‎شوند.  بنابراین مهم است که از شرکت معتبر و قابل‎اعتمادی خرید کنید که محصولاتی با کیفیت بالا را به بازار عرضه می‎کند.

ارزش: قیمت همیشه یک عامل مهم است مگر اینکه خیلی ثروتمند باشید. اگر لزوما دنبال یک نوشیدنی انرژی‎زای خیلی ارزان نیستید همیشه آن چه را که با بودجه‎ی شما متناسب باشد پیدا خواهید کرد.

https://top10supplements.com/best-energy-drinks/